donderdag 6 februari 2014

Pimp your shawl

Een tijdje terug maakte ik een granny-driehoeksjaal. Ik ben er dolblij mee, draag hem dagelijks. Ik had het van tevoren niet verwacht, maar zowel buitenshuis als binnen heb ik hem eigenlijk doorlopend om. Ik vond hem alleen wel een beetje saai, een beetje oubollig.

Van de week kreeg ik opeens een ingeving: een klein fluoroze randje zou de boel vast een beetje opfrissen en wat meer 'van nu' maken (al denk ik dat fluoroze vast al weer heel erg 2013 is. Maar goed, ik loop altijd wat achter op de trends). Ik haakte twee rijtjes lossen in de sjaal en inderdaad: een stuk frisser zo!


Verder maakte ik er ook nog een labeltje aan. Kwestie van marketing he. Of trots, dat nog meer eigenlijk. Mijn bestaande labels waren bijna op en eigenlijk waren die ook helemaal mijn stijl niet. Ik besloot daarom zelf nieuwe te maken. Dat is heel simpel. Mocht je het zelf ook willen uitproberen, dan volgt hieronder een kleine tutorial.


Nodig: lint, band of stof voor de ondergrond en T-shirt transferpapier (bijvoorbeeld van de Hema)

  • Kies de ondergrond waarop je de labels wilt maken. Ik koos een katoenen keperband van 1,5 cm breed. Maar je kunt ook een reep stof nemen, of een satijnen lijnt bijvoorbeeld.
  • Dan kies je een leuk lettertype. Je kan een standaard letterype kiezen, maar ook een leuke nieuwe zoeken. Via Pinterest bijvoorbeeld zijn heel veel gratis fonts te vinden. Die download je en met één druk op de knop kan je die vervolgens installeren. Kies voor een lettertype dat niet te iel is, dat is wat lastiger met opstrijken.
  • Maak een nieuw document in Word of een ander tekstverwerkingsprogramma.
  • Vervolgens kijk je welk formaat je letter moet worden om goed op je lint te passen. Maak een proefprintje met wat verschillende formaten en lettertypes op een gewoon A4-tje en kijk of het is wat je ervan verwacht had. Soms blijkt iets wat op het scherm heel leuk is als label totáál niet te werken.
  • Typ de tekst die je op het label wilt hebben en vul daar de hele pagina mee. Transferpapier is best prijzig en je wilt het vel dus zo goed mogelijk benutten. Gebruik zo min mogelijk witruimtes, je kan de tekst later het beste zo strak mogelijk uitknippen omdat het transferpapier een beetje een gelig glimmend randje achterlaat dat niet zo mooi is.
  • Dan komt het tricky stukje. Op transferpapier moet je alles in spiegelbeeld afdrukken. De meeste printers hebben die functionaliteit. Vaak wordt de tekst automatisch gespiegeld zodra je bij papiertype kiest voor T-shirt transferpapier. Soms moet je ergens een vakje aanvinken bij de printereigenschappen. En soms heb je pech (zoals ik) en kan je printer niet spiegelen. In dat laatste geval moet je het anders oplossen. Dan zul je over moeten naar een programma als Photoshop, waarin je de tekst zelf kunt spiegelen. (Maar het voert te ver om dat helemaal uit te leggen.)
  • Leg het transferpapier in de printer (met de blanco kant naar beneden, je drukt af op die kant) en print je vel met labels.
  • Laat de print goed drogen (minstens een half uur). Knip daarna de labels op maat en knip ook het band/stof op maat. Ik knipte een wat langere voor het gewone label en een wat kortere voor de zijlabels.
  • Volg de instructies op het pak transferpapier voor het opstrijken en voilá: je eigen labels zijn klaar!

Ik moet bekennen dat ik het opstrijken nog niet helemaal in de vingers heb. Elke keer laat er weer wat van de inkt los als ik het beschermvel weghaal. Of het label verschuift tijdens het strijken. Maar dat geeft een rustiek effect en dat heeft dan ook weer wat hou ik me maar voor...

6 opmerkingen:

  1. Bedankt voor de uitleg! Ik heb het materiaal al in huis, maar heb het nog niet effectief uitgeprobeerd. Toch eens doen dan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Halve dag werk zeker, zucht...... @ de sjaal is wel veel vrolijker inderdaad.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee hoor, valt erg mee. Dat printen kan je in tien minuutjes. Het strijken is wat meer werk, maar je hoeft natuurlijk niet alle labels tegelijk te maken he. ;-)

      Verwijderen
  3. Wat een goed idee, dat randje, ziet gelijk vrolijker uit...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Staat inderdaad erg leuk een roze accent, mooi gedaan!

    Transferpapier is leuk om je creativiteit op los te laten, ook leuk om haarknipjes op te leuken, maar ik gebruik het liever niet voor labels, zeker niet voor kleding, het vervaagt vrij snel in de was.

    Groet, Elske

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor de tip. Ik heb nog niet uitgeprobeerd hoe het houdt in de was. Ik weet wel dat mijn printer watervaste inkt heeft, dus aan de inkt zelf zal het niet liggen. Maar ik heb geen idee hoe het transferpapier het houdt. Gehaakte en gebreide items was ik niet zo vaak, dus dat zal wel meevallen. Maar kleding is idd even afwachten...

      Verwijderen