zondag 24 februari 2013

Bandwerk deel 1 en 2

Na de uiterst grondige voorbereiding van gisteren en eergisteren kon ik vandaag zó aan de slag. Ik vertrok tegen drieën naar boven en rond etenstijd had ik al twee kledingstukken gefabriceerd. Daar houden we van.

Het eerste dat klaar was, was het strokenrokje. Simpeler dan dit kan het eigenlijk niet. Vier stroken, de bovenste met een tunneltje voor een elastiek en de overige drie afgewerkt met een rolzoompje op de locker. En die laatste drie zijn dan samen aan de eerste gerimpeld. Nog een strikje erop ter afwerking et voilá, madame is een rokje rijker.




Het tweede project was ook niet heel ingewikkeld. Ik maakte het patroon al eerder. Toen maakte ik hem van tricot, nu van katoen. Het naaien ging prima, maar de pasvorm viel me wat tegen. De rug en schouders sloten niet goed aan. En ook de halsopening vond ik niet erg mooi. Pas later besefte ik me dat in het originele patroon een brede strook gebruikt wordt langs de halslijn en niet alleen een biaisbandje, wat dus die rare grote halsopening voor een groot deel verhelpt. (En nu ik zo nadenk, ook waarschijnlijk het rug-probleem.). Maar dat heldere inzicht kwam pas toen alles al in elkaar zat. Het rug-probleem poogde ik op te lossen door een plooi in het midden van het achterpand te stikken. Ik moet het nog even zien op model, maar ik denk dat dit wel een stuk helpt. En anders haal ik het biaisbandje eraf en komt er alsnog een strook aan. Dat kan natuurlijk ook.

Morgen verder met het volgende project, maar nu eerst op de bank met mijn breiwerkje (de honeycomb cowl). Dat vordert gestaag. Ik moet zeggen dat ik er nog niet helemaal uit ben of ik breien nou echt wel leuk vind, maar voorlopig geef ik het maar het voordeel van de twijfel. En met een beetje mazzel is de sjaal dan af voor de lente eindelijk écht gaat komen.


4 opmerkingen:

  1. In de late minuutjes nog even een reactie: geweldig leuk is het rokje geworden!!! Ik zou graag nog 5 jaar willen zijn en dit mogen dragen!
    Het jurkje is ook erg leuk, ik ben benieuwd hoe het staat...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erg leuk. Doet mij een beetje Amerikaans aan door de kleuren en sterren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ze zijn allembei leuk geworden
    groetjes sarina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Och heel leuk en ook al zo lente-achtig.... @

    BeantwoordenVerwijderen