maandag 27 februari 2012

Voorjaarsgevoel

De voorjaarsvakantie zit er weer op. We deden niet gek veel, maar eigenlijk was dat wel goed. Even lekker rustig bijkomen van alle hectiek van de laatste maanden. Verjaardagen, Sint, Kerst, voor het eerst naar school... het was best veel allemaal. Ik merkte deze week duidelijk dat de kinderen groter worden en zichzelf wat beter kunnen vermaken, want ik had de tijd om zowel het schapen- als varkenspak af te maken, voor het voorjaarsthema dat ze binnenkort hebben. Vanochtend leverde ik beide pakken in bij de juf. En die was er erg blij mee. Ik ben benieuwd of ik nu nog meer kleine bewonderaars op school krijg. Want laatst kwam er al iemand naar me toe met de mededeling dat ik 'héél goed kan naaien' (vergezeld door haar moeder die met rollende ogen meldde dat het kind daar thuis maar niet over op hield) en ook stond er eens een héél klein jongetje bedremmeld aan mijn jas te trekken met de mededeling dat zijn broek kapot was. Als mijn bedrijven niet slagen kan ik dus nog altijd aan de slag als kledingreparatie-atelier. Mijn eerste fans heb ik al.

Maar goed, het schaap en het varken dus. Zoals ik al eens eerder meldde, gebruikte ik voor beide pakken een patroon uit een oude Ottobre. Ik verlengde het patroon iets, zodat het ruim over de billen valt. Dat gaf de ruimte om nog een leuk staartje toe te voegen. Ook voegde ik een beleg toe, zodat de pakken makkelijk met klittenband gesloten kunnen worden. En in de capuchon kwam een tunnel met elastiek. Het schaap werd, zoals al eerder gemeld, gemaakt van een (ultra-synthetische) fleecedeken van de Zeeman. Voor de voering van de capuchon gebruikte ik twee oude wieg-hoeslakens. Wie bewaart, die heeft wat.



Voor het varkenspak gebruikte ik een soort glanzend, dun velours. Drama om te knippen, want het glijdt en glibbert alle kanten op en daarbij laat het overal minuscule glimmende pluisjes achter. Maar goed, het paste wel leuk bij het onderwerp. Voor het krulstaartje naaide ik een tunneltje met daarin een stukje pijpenrager, dat werkte prima. Voor de oren en neus van het varkenspak gebruikte ik een speciale vlieseline. Het lijkt net een soort karton, maar is opstrijkbaar, flexibel en -nog belangrijker- wasbaar. Ik heb geen idee hoe het spul officieel heet, maar ik ben er erg enthousiast over!

Nu is het plankje met lopende projecten weer leeg en kan ik weer gaan broeden op leuke nieuwe dingen. Wordt het een rokje voor mezelf? En joggingbroek of een jurkje voor Floortje? Dekentjes voor de kinderen waarmee ze lekker op de bank kunnen liggen? Inspiratie genoeg, nu nog tijd en materialen zien te vinden. In ieder geval kriebelt het wel om snel aan de slag te gaan, met het voorjaar zo dichtbij.



4 opmerkingen:

  1. Geweldig!!! Voor alle twee pakken krijg je van mij een medaille!! De juf mag blij zijn met jou..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geen nieuwe kleertjes voor Floortje lijkt me, die kan nu uit drie onwijs gave outfits kiezen : varken pocahontas en megamindy.... @

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Even kijken of mijn reactie bij je komt Monique,ik kijk regelmatig of je weer iets nieuws gemaakt hebt,wat ben jij creatief,geweldig!!! Alles is even leuk,ook de kleuren,ik blijf je volgen en geniet!! Groetjes Jeanne van Ooijen.

    BeantwoordenVerwijderen